In Nederland zie je weinig vrachtauto’s die een zogenaamde ‘neus’ hebben. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld zie je veel meer vrachtauto’s die geen platte voorkant hebben, maar een grote neus aan de voorkant. Hoe komt dat?
Het belangrijkste verschil zit hem in regelgeving
De hoofdoorzaak zit ‘m vooral in regelgeving. In Europa gelden er andere regels voor vrachtauto’s dan in
Toch zie ik af en toe wel eens vrachtauto’s met een grote motorkap!
Het kan zijn dat je af en toe een vrachtauto met een torpedoneus voorbij ziet komen. Het is namelijk wel mogelijk om een ontheffing aan te vragen. Door een ontheffing aan te vragen mag je wel met een grotere vrachtauto rijden. Toch doen maar weinig transporteurs dit. Het is namelijk helemaal niet praktisch om een grotere vrachtauto te hebben. De draaicirkel van een grote vrachtauto is immers veel groter. Een nadeel van een vrachtauto met een torpedoneus is ook dat je niet ziet wat er direct voor de auto gebeurt, al is dit wel een te overkomen nadeel.
Waarom zijn er dan transporteurs die voor een vrachtauto met een torpedoneus kiezen?
Tanktransporteurs en vervoerders van zware bulkgoederen kiezen er nog weleens voor om een vrachtwagen met een grote motorkap te nemen. Zij hebben namelijk de maximale lengte van een vrachauto toch niet nodig, omdat ze al snel aan het maximale toegestane gewicht zitten. Met andere woorden in de extra ruimte die ze zouden krijgen, zouden ze toch niks mogen stoppen omdat de vrachtauto dan te zwaar wordt.