Het nieuwe rijden is een initiatief dat door de overheid gestimuleerd wordt. Het nieuwe rijden is een manier om van a naar beter te komen met de auto, maar dan op een manier die minder brandstof kost. Bij het nieuwe rijden kan je even hard blijven rijden als je normaal al reed, maar door het nieuwe rijden te implementeren ga je efficiënter met brandstof om en bespaar je dus geld en ben je het milieu minder tot last.
Snel schakelen bij het nieuwe rijden
Het belangrijkste verschil ten opzichte van het ‘oude’ rijden is het sneller overschakelen. Mogelijk heb je zelf al een tijdje je rijbewijs en zit er weleens iemand naast je die nog maar pas z’n rijbewijs heeft. Het is dan goed mogelijk dat diegene die naast je zit zich verwonderd of je niet wat eerder over moet schakelen. Overschakelen in een hogere versnelling staat centraal bij het nieuwe rijden.
Natuurlijk is heel veel schakelen ook niet de bedoeling, maar lang in een hoge versnelling rijden, dat is wel het doel van het nieuwe rijden. Hier begint echter wel wat kritiek op te rijden. Door regelmatig weinig toeren te maken zou je motor dichtslibben. De kosten van een dergelijke reparatie zijn heel wat hoger dan de brandstofkosten die je bespaart. Daarom wordt het nog steeds aangeraden om af en toe een motor gewoon lekker wat toeren te laten maken, zodat hij lekker door kan lopen.
Wat is het nieuwe rijden nog meer?
Naast snel overschakelen staan bij het nieuwe rijden nog meer zaken centraal die ervoor zorgen dat je minder brandstof verbruikt. Denk bijvoorbeeld aan het controleren van de bandenspanning, het zo min mogelijk gebruik maken van elektrische apparatuur in een auto en het inspelen op gebeurtenissen in het verkeer. Als u bijvoorbeeld een rood stoplicht voor u ziet, dan wordt bij het nieuwe rijden aanbevolen om de auto uit te laten rollen in de versnelling.
Het nieuwe rijden, wie ondersteunt dat?
Het nieuwe rijden wordt vooral ondersteund door de overheid. In 2013 is de overheid met een nieuwe campagne gestart om het nieuwe rijden weer nieuw leven in te blazen. Het doel was om binnen 3 jaar 1 megaton CO2 minder uit te stoten.
De overheid is echter niet de enige partij die het nieuwe rijden een warm hart toedraagt. Ook leasemaatschappijen en rijscholen ondersteunen het initiatief. Rijscholen hebben er aan de ene kant natuurlijk belang bij omdat ze op deze manier minder geld aan brandstof kwijt zijn, aan de andere kant wordt er bij het rijexamen ook gekeken naar milieuvriendelijk rijden. Dus ze zijn ook min of meer verplicht om het nieuwe rijden toe te passen.