Webloggen of kortweg bloggen bestaat al bijna twintig jaar. Deze vorm van communicatie is inmiddels niet meer weg te denken uit onze moderne online wereld. Ondanks dat is zakelijk bloggen voor veel ondernemers en bedrijven nog steeds geen vaste waarde in hun marketing toolkit, terwijl het wel veel voordelen heeft ten opzichte van traditionele media.
Wat is bloggen?
Een weblog of blog wordt door Wikipedia gedefinieerd als “een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden”. Dat betekent dus dat het loont om je op een blog te abonneren en degene die schrijft (de blogger) te volgen, want er komen regelmatig updates op.
Twitter wordt gezien als een soort van microbloggen. Je kunt je er ook op abonneren en er worden (als men zijn of haar twitter-account actief bij houdt) updates op geplaatst. Twitter is wel micro, want het is (nu nog) beperkt tot 150 karakters.
Waar komt het woord bloggen vandaan?
Bloggen is geëvolueerd uit online dagboeken die gebruikers van het world wide web gingen bijhouden. Het woord weblog komt uit het bijhouden (loggen) van wat er op internet gevonden werd.
De verkorte term bloggen kwam vooruit uit een woordspeling, toen in 1999 het woord weblog werd geschreven als “we blog”. Doordat de meeste mensen pas nadien hoorden van bloggen, is bloggen nu een meer geaccepteerd woord dan “webloggen”.
Waarom is bloggen interessant als marketinginstrument?
Zakelijk bloggen, dat wil zeggen: het inzetten van een weblog als een marketinginstrument, heeft de afgelopen tien jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt.
Enerzijds doordat in die tien jaar steeds meer mensen online zijn gegaan en er meer jonge mensen met een natuurlijke voorkeur voor online media in het bedrijfsleven zijn ingestroomd. Anderzijds doordat de mogelijkheden om zakelijk te bloggen en de kennis over zakelijk bloggen sterk zijn toegenomen.
Vijf redenen waarom bloggen interessant is als marketinginstrument:
- Bloggers zijn influencers: belangrijke bloggers vooral als influencers gezien. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid volgers, maar ook het effect wat een goede blogger heeft op degenen die zijn of haar blog lezen
- Targetting: gaat jouw blog over specifieke of specialistische onderwerpen, dan zal jouw doelgroep jouw blog snel weet te vinden
- Binding met je doelgroep: met een goedgeschreven blog kun je een schare vaste bezoekers aan jouw blog (en bedrijf) binden
- Goedkoop: een goedgeschreven blog is niet duur en verdient zichzelf snel terug. Zeker omdat het nog jarenlang te vinden is voor iedereen die naar de onderwerpen in jouw blog zoekt
- Multimediaal: een blog os veel dan tekst alleen. Zo kun je ook video en audio als content integreren in een blog, waarbij je interessante voorbeelden laat zien en je doelgroep meer kan betrekken bij jouw bedrijf