Published on oktober 14th, 2015
0Tips om uw perfectionisme aan te pakken
U herkent het vast wel: u staat op het punt een opdracht af te ronden, maar bent toch nog niet helemaal tevreden. U bent te perfectionistisch, alles kan altijd beter. Dit kost u ontzettend veel tijd en u heeft nooit een tevreden gevoel. Een positieve, maar ook vervelende eigenschap waar u iets aan kunt doen! Hieronder een aantal tips.
Wat zijn de gevolgen van uw perfectionisme?
- Het kost u veel tijd.
- U krijgt er niet extra voor betaald.
- Het kost u vrije tijd.
- Er bestaat een kans dat u een andere opdracht mist of minder opdrachten kunt doen door de verloren tijd.
“Spanning bij het opleveren van een opdracht is uiteraard gezond, maar als u er nachten wakker van ligt gaat het de verkeerde kant op”, vindt Nick Beeloo van Parkago. Stel uzelf de vraag wat u nou echt nog kan verbeteren aan uw opdracht. Wat zijn de consequenties als niet alles perfect is? Welke gevolgen heeft het? Financieel of contractueel gezien. Bedenk hoeveel meerwaarde het heeft als u nog tien keer naar uw uitgewerkte opdracht kijkt.
Check, check, dubbelcheck
Uw werk dubbel checken is altijd goed, maar het houdt een keer op. Soms kan het fijn zijn als een collega er nog even naar kijkt, vooral voor uw eigen gemoedsrust. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, dus moet u het toch een keer loslaten. Meestal geeft de opdrachtgever zelfs nog feedback na de eerste inzage en kunt u daarna pas echt de puntjes op de i zetten.
Heb vertrouwen in uzelf!
Om dingen te bereiken is soms lef nodig, ook al mist u bepaalde kennis of vaardigheden en is het spannend. Brutale mensen hebben de halve wereld zeggen ze toch altijd?! Risico’s nemen hoort er nou eenmaal bij om verder te kunnen. Als u het gevoel heeft dat u niet goed genoeg bent, terwijl u wel degelijk over de juiste capaciteiten beschikt, brengt u dit ook over op potentiële opdrachtgevers.
Uw kostbare tijd beter besteden
Hoeveel tijd besteed u zonder uw perfectionisme al aan taken waar u niet voor betaald krijgt? Denk aan het opbouwen en behouden van uw netwerk, het bijhouden van uw administratie en het verwerken van uw mail. Als u dan ook nog extra tijd kwijt bent aan een opdracht, omdat u alles te perfect wilt, wordt er nog minder verdiend.
Concrete tips
- Leg uw opdracht of project even weg, neem er letterlijk afstand van en check het de volgende dag voor de laatste keer.
- Bepaal van tevoren hoeveel tijd u aan een opdracht mag besteden en zorg dat u hier niet of nauwelijks van afwijkt. Lukt dit niet? Zet dan een timer als extra motivatie!
- Maak een bord op uw werk en vul deze met inspirerende quotes. Ook een to do list mag niet ontbreken, zodat u het overzicht niet verliest en belangrijke opdrachten/onderwerpen niet vergeet. Deze twee punten werken goed om even uw zinnen op iets anders te zetten en u niet volledig te verliezen in één opdracht.